Blikvoermensen i.s.m. ArtEZ Toneelschool

Jeroen De Man

| 14.5 t/m 18.5

Blikvoermensen is alweer de tiende voorstelling die ontstaat door de samenwerking tussen Toneelgroep Oostpool en de derdejaars klas van de ArtEZ toneelschool in Arnhem. Voor het publiek is het hét moment om kennis te maken met een toekomstige generatie acteurs. Voor de jonge talenten is het dé kans om zich te laten zien, samen te werken met een professionele regisseur en een voorstelling te maken die een week lang te zien is in Huis Oostpool.

De keuze voor dit stuk
Dit jaar werkt de derdejaars klas aan een voorstelling onder regie van huisregisseur Jeroen De Man (o.a.Ondine, Cinema en Het Duel). Samen kozen de acteurs voor het driedelige toneelstuk (1985) een trilogie van de Engelse toneelschrijver Edward Bond. Genaamd naar deel twee en puttend uit het tweede en derde deel van de oorspronkelijk zeven uur durende trilogie spelen we dit jaar: Blikvoermensen.

Blikvoermensen
In een post-apocalyptische samenleving van vernietiging en oorlog leeft een gemeenschap van overlevenden van voedsel uit blik. De groep vormt, jaren na een nucleaire explosie, een nieuwe gemeenschap. Met kleine en grote tijdsprongen wordt zichtbaar hoe er gewelddadig en angstvallig gezocht wordt naar houvast in een wereld waar niets is. We zien een samenleving waarin soldaten bevolen worden kinderen te doden. Een groep overlevenden reageert vol verrukking als er een onbekende opduikt, en is tegelijkertijd doodsbang voor wat het betekent. Hoe waanzin het overneemt wanneer alles je wordt afgenomen.

In Blikvoermensen ligt constant een verband op de loer tussen ons huidige leven en het post-nucleaire bestaan. Wat als je met een kleine groep de enige overlevenden bent van een ramp? Wat als dood en verderf dagelijkse kost worden en horrorbeelden niet meer van je netvlies verdwijnen? Blikvoermensen is een combinatie van series en films als The 100 en The Walking Dead met een flinke dosis Lost. Tegelijkertijd is de geschetste consequentie van de nucleaire oorlog een indirecte kritiek op de huidige staat waarin onze wereld verkeert.

“Geweld vormt en obsedeert onze samenleving. Als we niet ophouden gewelddadig te zijn, hebben we geen toekomst.” | Edward Bond

Afschuwelijk actueel
Bond schreef vlak voordat de VS en de Sovjet-Unie het INF-verdrag tekende. Met dit verdrag werd de nucleaire wapenwedloop tussen beide wereldmachten geminimaliseerd en een bijgedragen geleverd aan de beëindiging van de Koude Oorlog. Nu zowel de VS als Rusland zich onlangs hebben teruggetrokken uit dit akkoord leven we, 34 jaar nadat Bond schreef, opnieuw in een periode waarin het kernwapendebat actief een rol speelt.

Over Edward Bond
Edward Bond (1934) is een Engelse spraakmakende, provocerende toneelschrijver met een opvallend sociaal engagement. Bond gelooft dat geweld het fundament van onze huidige maatschappij behelst en dat we als mens in staat zijn dit te veranderen. Zijn theater is erop gericht het publiek aan te zetten tot denken en te inspireren tot handelen.

“Laten we nu serieus zijn en om te beginnen alles veranderen.” | Edward Bond

CREDITS

regie Jeroen De Man | spel Harun Balci, Ilse Geilen, Nikki Kuis, Sebastian Mrkvicka, Jasper van der Pijl, Tijn Panis, Romijn Scholten, Bram Walter | dramaturgie Madelon Kooijman | kostuumatelier Sandra Booltink | lichtontwerp Wiel Coopmans | techniek Wiel Coopmans, Hergen Verheul | productie Jeroen Heinen | marketing Rudy Ruijter

Hoe nu mens te zijn?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
  1. Volg het repetitieproces van onze nieuwe producties, ontvang als eerste uitnodigingen voor openbare repetities, kijk mee met de inspiratiebronnen van onze makers en nog veel meer. Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!
  2. Vul een geldig e-mailadres in