Crazy Stupid | Oostpool & Sonnevanck | © Sanne Peper (naamvermelding veplicht)

educatie Crazy Stupid | docenten

Binnenkort komt de theatervoorstelling Crazy Stupid van Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool naar jouw school. Op deze pagina vind je de educatie die je in de klas kunt geven. Met de posteropdracht onderzoeken de leerlingen hun verwachtingen over de voorstelling. Met het nagesprek reflecteren de leerlingen op wat ze hebben ervaren in de voorstelling.

Wil je de leerlingen extra opdrachten laten doen of maken ze een CKV-verslag? De posteropdracht en de reflectieopdracht kunnen de leerlingen ook zelf thuis maken op onze website. Verwijs de leerlingen door naar onze site via deze link.

Wij horen graag jouw mening over de educatie en voorstelling. Je kunt via deze link het evaluatieformulier invullen.

Wij wensen jou en je klas veel plezier bij Crazy Stupid!

Voorbereiding: Posteropdracht

Duur: 30 minuten

Bereid de leerlingen voor op de voorstelling Crazy Stupid door met ze hun verwachtingen over de voorstelling te onderzoeken. Wanneer de leerlingen vooraf een een verwachting hebben van wat ze denken te gaan zien, gaan zij met een actieve houding aan de voorstelling deelnemen.

Werken de leerlingen thuis of geef je deze opdracht liever mee als (CKV-)huiswerk? Dan kunnen de leerlingen de posteropdracht zelf thuis maken. Verwijs de leerlingen door naar onze site via deze link. Hier kunnen de leerlingen online en individueel de posteropdracht maken.

Wil je de posteropdracht klassikaal doen? Lees dan verder.

Gebruik de vragen hieronder om een klassikaal gesprek met je leerlingen te beginnen over de poster van Crazy Stupid. Je kunt de poster hier downloaden.

Opdracht 1 De poster

Open de poster op het digibord. Vraag de leerlingen als introductie of ze weten waarom een theatergezelschap een poster maakt. Laat de leerlingen in stilte één minuut goed naar de poster op het digibord kijken en bespreek daarna onderstaande vragen. De vragen zijn opgebouwd van objectief naar subjectief. Benadruk dat er geen goede of foute antwoorden zijn en dat iedereen een ander idee mag hebben. Vraag zoveel mogelijk door zodat de leerlingen hun antwoorden gaan onderbouwen.

Opdracht 2 Wat zie je?
Laat de leerlingen benoemen wat ze zien op de poster. Let er op dat er feitelijk wordt geantwoord. Er mogen nog geen meningen worden gegeven. Dus niet ‘een stoere jongen’ maar ‘een jongen in een groen T-shirt’. Stel de volgende vragen om door te vragen:
Waar zie je dat? Wat zie je nog meer? Wie ziet er iets anders?

Opdracht 3 Wat denk je?
Nu de leerlingen hebben gesproken over wat ze zien op de poster, begin je een gesprek over wat ze denken. Ze gaan interpreteren wat ze in opdracht 2 hebben gezien. Waarom staat zijn gezicht centraal op de foto? Waarom heeft hij een ketting om? Waarom heeft hij wallen onder zijn ogen?
Stel de volgende vragen om door te vragen:
Waarom denk je dat? Waardoor komt dat?

Opdracht 4 Wat betekent dat?
De leerlingen gaan verder denken over de hoofdpersoon op de poster. Laat de leerlingen pen en papier pakken. Stel de volgende vragen en laat de leerlingen opschrijven wat zij denken bij de vraag.

  • Hoe heet hij?
  • Hoe oud is hij?
  • Hoe en waar woont hij?
  • Hoe staat hij in het leven?
  • Zou jij met hem bevriend kunnen zijn? Waarom wel of niet?
  • Waar gaat de voorstelling over denk je?

Bespreek na het schrijven de antwoorden. Laat enkele leerlingen hun antwoord geven en stel hen de volgende vragen om door te vragen waarom ze dit antwoord hebben opgeschreven:

Waarom denk je dat? Waaraan denk je dat te zien op de poster?

Na de voorstelling: Nagesprek

Duur: 30 minuten

Je hebt met je klas de voorstelling Crazy Stupid gezien. Na een voorstelling is het goed om met je leerlingen te reflecteren over wat ze ervaren hebben. Op deze manier verbinden de leerlingen wat ze gezien hebben in de voorstelling, aan hun eigen persoonlijke leven en dat van hun klasgenoten.

Werken de leerlingen thuis of geef je deze opdracht liever mee als (CKV-)huiswerk? Dan kunnen de leerlingen de reflectieopdracht zelf thuis maken. Verwijs de leerlingen door naar onze site via deze link. Hier kunnen de leerlingen online en individueel de reflectieopdracht maken.

Wil je het nagesprek klassikaal doen? Lees dan verder.

Gebruik onderstaande vragen om een nagesprek te beginnen. Als docent heb jij de leiding over het gesprek. Wees als gespreksleider objectief en open en zorg dat leerlingen naar elkaar luisteren. Benadruk dat alle meningen gedeeld mogen worden.

  1. Wat heb je gezien in de voorstelling?
    Laat de leerlingen vertellen wat ze hebben gezien en gehoord in de voorstelling. Let er op dat er feitelijk wordt geantwoord. Er mogen nog geen meningen worden gegeven. Benadruk dat iedereen andere dingen heeft gezien en gehoord en het interessant is om te onderzoeken waarom dat zo kan verschillen.
  • Welke personages/rollen heb je gezien?
  • Welke kostuums heb je gezien?
  • Welke geluiden heb je gehoord? Muziek? Geluidseffecten? Straatgeluiden? Stemmen?
  • Welk decor heb je gezien?
  • Wat is het verhaal van de voorstelling?
  1. Wat vind jij van de voorstelling?
    Nu de leerlingen hebben gesproken over wat ze hebben gezien in de voorstelling, begin je een gesprek over wat ze hebben ervaren.
  • Welk moment uit de voorstelling is jou bijgebleven en wat deed het met jou?
  • Herken je iets uit de voorstelling of deed het je ergens aan denken?
  • Waar gaat voor jou de voorstelling over?
  1. Wat vind je van Chuck?
  • Weet je nog wat je van Chuck dacht met de posteropdracht?
  • Wat denk je nu van Chuck?
  • Zijn er dingen die Chuck doet of zegt die jij herkent?
  • Welke uitspraak van Chuck is jou bijgebleven en wat vind jij van die gedachte?
  1. Wat zou je tegen Chuck willen zeggen?
  • Hoe denk jij over de uitspraken van Chuck over moedeloosheid en wanhoop?
  • Hoe ga jij om met je eigen moedeloosheid en wanhoop? Heb jij die en wat doe jij ermee?
  • Welk advies zou jij Chuck hierover kunnen geven?

Scène spelen in de klas

Wil je met je leerlingen een scène uit de voorstelling spelen in de klas? Download hier een scène uit het script van Crazy Stupid.

Achtergrondinformatie

In dit document vind je alle informatie over Crazy Stupid: informatie over de gezelschappen en korte interviews met de cast en crew!

Vragen over educatie?

Wil je ook met je klas het theater bezoeken? Of heb je vragen over de educatie of het bezoek aan de voorstelling Crazy Stupid, mail dan met Marti Arts, coördinator jongeren Toneelgroep Oostpool. Zij neemt dan spoedig contact met je op.

Terug