Pers

Pers

Recensies

2018:

'Gruwelijk mooi totaaltheater." ★★★★★ Theaterkrant

'Alle ingrediënten die nodig zijn voor een indringend spektakel zijn op slimme en betekenisvolle wijze samengevoegd. Met bovendien de mooiste moordscène in theater ooit. Een combinatie van dans, spel, tekst en muziek neemt je mee in een luguber verhaal en wekt je sympathie voor iets onbegrijpelijks. Door de geniale inzet van de disciplines wordt het verhaal vanuit verschillende perspectieven verteld. Het geheel vormt een verleidelijk, esthetisch kunstwerk dat het gruwelijke acceptabel maakt, het lelijke aantrekkelijk en laat zien dat het lijntje tussen goed en slecht heel dun is.' | Nederlandse Toneeljury

'Bloedstollende thriller waarin toneelspel en ballet naadloos op elkaar aansluiten, onder de muzikale begeleiding van een strijkkwartet.' | Theater.nl


2016:

‘Krachtige sterke toneeltekst in intieme enscenering’ | ★★★★ Theaterkrant

'Het is de verdienste van de makers dat ze de afschuw zodanig doseren dat je als toeschouwer niet afhaakt. En dat je samen met weerzin ook jongensachtige levenslust proeft.' | Het Parool ★★★★

'De ontwapenende houding en de verbale verleiding van Dahmer vormen de dramatische kracht, zeker in contrast tot zijn schokkende verlangens. (...)
De duistere en zelfs dichterlijke vorm is mooi en bijzonder, maar maakt Kogelvis minder verontrustend dan Dahmers echte verhaal. Regisseur Azzini kiest voor een donkere, dreigende symboliek met een weergaloos slotbeeld. Zo is de voorstelling intrigerend als een choreografie met de dood.' | NRC ★★★

'Onder regie van Marcus Azzini en met vaak goede teksten van de debuterende Nick Bruckman wordt Dahmer echter niet als een moordlustige kannibaal neergezet, maar zien we juist de schoonheid en zijn zachte kant om zo zijn beweegredenen misschien iets beter te begrijpen.' | Scènes ★★★

'Kogelvis is een exposé over het Kwaad, in een combinatie van voorstelbare geilheid en onvoorstelbare wreedheid.' | Volkskrant ★★

'Gruwelijk. mooi' | Groene Amsterdammer

Interview

"Moordenaar komt tot leven in Musis" - Interview met Thomas Cammaert en Rutkay Özpinar | Gelderlander, 29 maart 2018

Radio

Beluister hier het interview van Marcus terug bij Open Kaart in het VPRO radioprogramma Nooit meer slapen.

Beluister hier de reportage en het interview met Nick en Thomas terug van het NPO 1 radioprogramma Nieuws & Co.

Reactie bezoekers

'Het getuigt van lef om een dergelijke thematiek - de sublimatie van het kwaad en het opzoeken van de grenzen van de walging - op de planken te brengen. Het stuk werd sterk gespeeld met mooie beelden. De afstandelijke, klinische benadering werkte heel goed, juist vanwege de afwezigheid van enige vorm van betrokkenheid bij het thema. Dan zijn een strak spel en boeiende enscenering de elementen om van het walgelijke te kunnen genieten.' | Wim en Pauline

‘Een gruwelijk verhaal licht en liefdevol verbeeld. Prachtig gespeeld.’ | Ans

'Kogelvis is een intrigerende voorstelling die je kennis laat maken met de menselijke kant van een seriemoordenaar. Het onheilspellende verhaal wordt op een toegankelijke en erg visuele manier overgebracht. Je kunt je haast niet voorstellen dat Jeffrey Dahmer niet eerder is opgepakt en waarom hij niet heeft gezocht naar hulp.' | Jasper

‘Ik vond het stuk in een woord boeiend. Boeiend omdat dit een totaal nieuw fenomeen is voor mij. Lustmoordenaars die dit vertellen over het hoe en wat op toneel. Mijn vraag is wel of zoiets te vertolken op toneel niet meerdere mensen aanzet om zulke daden ook eens te begaan. Of is het een waarschuwing voor onwetende mensen als ik, dat het verdomd gevaarlijk is om je op liefdespad te begeven. Wat de heren hier vertolken is verdomd gruwelijk.’ | Gerda

Hoe nu mens te zijn?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
  1. Volg het repetitieproces van onze nieuwe producties, ontvang als eerste uitnodigingen voor openbare repetities, kijk mee met de inspiratiebronnen van onze makers en nog veel meer. Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!
  2. Vul een geldig e-mailadres in