La Pretenza - i.s.m. Frascati Producties

Jan Hulst & Kasper Tarenskeen

| 09.01 t/m 16.03.18

Na Scheeps-Horeca en De Ilias gaan Jan Hulst en Kasper Tarenskeen de klassieker Il Gattopardo te lijf. Veel zal er niet overblijven van de roman van Giuseppe di Tomasi di Lampedusa uit 1958, noch van de film van Luchino Visconti uit ’63. Hulst en Tarenskeen grijpen het verhaal van de teloorgang van het Prinsdom Sicilië ten tijde van het Risorgimento (de periode van eenwording van Italië tussen 1820 -1870) natuurlijk aan om het over nu te hebben. Want het zijn woelige tijden.

Het Prinsdom Sicilië loopt op zijn laatste benen. De prins van Salina, Don Fabrizio, is een oude man die zich omringt met tieners. Het houdt hem lekker jong. Toch ziet hij met lede ogen aan hoe de jonge generatie lichtzinnig verkwanselt wat hij heeft opgebouwd. Hij kijkt toe hoe zijn aangenomen zoon Tancredi, een knap soldaat-van-oranje-type bij wie elke politieke uiting prettig modieus uit de verf komt, zich zonder gêne aansluit bij de nieuwe beweging die van het land een sterke natie zal maken. Hij ziet hoe zijn buitenhuis Donnafugata, familiebezit waar de adel al 300 jaar naar hartenlust wild jaagt en vreemd gaat, aan puin wordt geschoten. Lijdzaam registreert hij hoe zakenmannetjes meer macht verwerven dan de oude adel, een burgermeisje zich naar binnen weet te zwijnen en hoe het plotseling een goed idee lijkt om referenda te houden. En tot overmaat van ramp heeft zijn lievelingshond kanker.

Jan Hulst en Kasper Tarenskeen trekken de vertelling rigoureus en met grove humor naar het heden. Ook nu kijkt de heersende klasse, de kunstzinnige links-intellectueel, slechts toe hoe de wereld naar de klote gaat. Ook nu zal de roep om referenda ons fataal worden, ook al is de beweging omgekeerd en zal Europa genadeloos vies uiteen vallen. En misschien is dat maar goed ook. Of moet alles veranderen opdat alles uiteindelijk gewoon weer hetzelfde blijft? Kan Don Fabrizio vertrouwen op de innerlijke kracht en sluwheid van het eeuwenoude familiewapen il Gattopardo, of moet hij beter luisteren naar de zieke hond aan zijn voeten?

tekst en regie Jan Hulst en Kasper Tarenskeen | spel o.a. Kees Hulst en Jim Deddes | coproductie Frascati Producties en Toneelgroep Oostpool

Jan Hulst & Kasper Tarenskeen (Nederland, 1987 & 1988) maakten sinds het afstuderen van Jan Hulst (AHK, Regie 2014) een vliegende start bij Frascati Producties. Inmiddels schrijven Hulst en Tarenskeen al hun theaterteksten zelf. Achtereenvolgens maakten zij The Woods (2015), De Rekening en Scheeps-Horeca (genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theaterprijs en geselecteerd voor Circuit X). Daarna maakten ze (in coproductie met Toneelgroep Oostpool en Frascati Producties) speciaal voor Oerol de locatievoorstelling De Ilias. In januari 2017 kwam Buut! De naderende dood uit, een absolute hit:

‘Onmisbaar werk: een verwarrende, rijke, hilarische, wanhopende en unieke blik op het met rasse schreden naderende einde van alles'  | ★★★★ Theaterkrant over Buut! De naderende dood

'Buut,de naderende dood! trapt de tijdgeest snoeihard op zijn staart.’ | ★★★★ Parool  over Buut! De naderende dood                                                                                       

Hoe nu mens te zijn?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
  1. Volg het repetitieproces van onze nieuwe producties, ontvang als eerste uitnodigingen voor openbare repetities, kijk mee met de inspiratiebronnen van onze makers en nog veel meer. Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!
  2. Vul een geldig e-mailadres in