Laura H. | Oostpool | Henri Verhoef

Strategisch samenwerken en slimme tournees uitgangspunten najaar Toneelgroep Oostpool

‘We spelen hoe dan ook bij jou in de buurt.’


De onzekerheid die hoort bij de anderhalvemetersamenleving stelt theaters, producenten en gezelschappen voor een ongekend ingewikkelde puzzel voor het nieuwe theaterseizoen. Oostpool presenteert een nieuwe aanpak voor het najaar van 2020, waarin actuele, artistiek hoogwaardige producties, strategisch samenwerken en slimme tournees de belangrijkste uitgangspunten zijn. Het gezelschap presenteert voor zowel Laura H. als Skylight een geoptimaliseerde tournee die uitgaat van langere speelreeksen in stedelijke regio’s en onderzoekt met theaters de mogelijkheid tot het spelen van meerdere keren op één dag. ‘We doen een beroep op de samenwerking tussen theaters in de regio en de reisbereidheid van ons publiek.’, aldus zakelijk directeur Michiel Nannen. 

Oostpool voelt de verantwoordelijkheid artistiek hoogwaardige en maatschappelijk actuele producties te blijven maken, ondanks de buitengewone omstandigheden. De geplande producties Laura H. en Skylight (i.s.m. Het Nationale Theater) worden zoveel mogelijk verplaatst naar de grote zaal. In de ontwikkeling van deze producties zette Oostpool al in op schaalbaar theater en flexibiliteit. Een visie die het gezelschap doortrekt in het nieuwe kunstenplan. De voorstellingen worden zo geënsceneerd dat deze zowel in grote als kleine zalen in hun kracht staan. Daarnaast laat Oostpool de losse speelbeurten in tientallen verschillende steden los. De nieuwe tournee gaat uit van meer speelbeurten op één plek in de kernregio. Met andere woorden: ‘We spelen niet meer in verschillende theaters die dicht bij elkaar in de buurt liggen, maar vragen de theaters samen te werken en spelen minimaal een week op één plek. We zijn met tien verschillende regio’s in gesprek. Van Oost-Nederland tot de randstad. En van Limburg tot het noorden van het land. We vragen de theaters onderling samen te werken in publieksbenadering en ondersteunen dit met een vernieuwende marketingaanpak.’  Ten slotte werkt Oostpool voor het najaar met een dubbele cast per productie. Enerzijds om in geval van verkoudheid of ziekte van één van de acteurs toch te kunnen spelen, anderzijds om meerdere keren per dag te kunnen spelen.

Traditionele inleidingen maken plaats voor digitaal contextprogramma
Ook het randprogramma van Oostpool kent een aantal flinke veranderingen. De traditionele inleidingen vervallen en maken plaats voor minidocu’s, digitale magazines en inleidingen in de vorm van korte audiofragmenten. Op deze manier hoeft publiek niet onnodig bij elkaar in één ruimte te komen, maar belangrijker nog: kiest de bezoeker zelf wanneer hij of zij behoefte heeft aan extra informatie. De plannen voor verduurzaming en een meer innovatieve invulling van het contextprogramma lagen al op de plank, maar worden nu versneld ontwikkeld en gelanceerd. Het verdiepende randprogramma wordt na de zomer aangeboden in een speciale, digitale omgeving. Het digitale randprogramma wordt rechtstreeks via Oostpool en via de theaters in de kernregio’s aangeboden aan het publiek en is een wezenlijk onderdeel van de totale bezoekerservaring.

Overig nieuws

Meer nieuws

Sluiten