#TROOSTPOOL

#TROOSTPOOL

Podium voor de nieuwe verbeelding

De deuren zijn dicht. De repetitieruimte is leeg. Maar zitten we stil? Integendeel. Speciaal voor de periode waarin we elkaar met afstand tegemoet moeten treden, maken we ruimte voor nieuw of anders vormgegeven werk. We zoeken naar nieuwe wegen en alternatieve mogelijkheden. Want er ontstaan, juist in deze tijd, ook prachtige nieuwe initiatieven. Gedreven door onder meer de vragen wat theatermaken is in tijden van sociale onthouding en welke perspectieven de schaduw in zijn gegaan toen de theaters op slot gingen, wordt ruimte geboden voor reflectie en nieuw repertoire.

De theatermakers van Toneelgroep Oostpool bieden je hun werk aan in nieuwe vormen. Hier. Nu. En de komende tijd. Op #TROOSTPOOL | podium voor de nieuwe verbeelding. Voel je thuis.

#TROOSTPOOL | Verhalen van Nu

Hoe nu mens te zijn? Ons motto hangt fier aan de gevel van Huis Oostpool en lijkt in deze tijden nog relevanter. Hoe nu mens te zijn in tijden van isolatie? Hoe nu mens te zijn onderweg naar het nieuwe normaal? Regisseur Charli Chung vraagt aan Oostpool verbonden toneeltekstschrijvers zich door díe vragen te laten inspireren. Het resultaat zijn korte, nieuwe teksten, uitgevoerd door bekende gezichten van het gezelschap.

Voor Verhalen van Nu ontmoeten 1 regisseur 1 schrijver en 1 acteur elkaar op 1,5 meter. Ze produceren in 1 dag een nieuw verhaal.

#TROOSTPOOL | Verhalen van Nu | Tannine

Laaf je aan mij. Ik heb een louterende werking. Word ziek van mijn aanstekelijkheid, want daar is geen afstand groot genoeg voor.’

Tannine is een tekst van Bart van de Donker, gebracht door Chris Peters en geregisseerd door Charli Chung. [kijktijd 8 minuten]

#TROOSTPOOL | Verhalen van Nu | Nat Gras

‘Als de geschiedenis ons iets leert, is het wel dat we de afstand tussen ons en de ander nooit zo groot moeten maken dat we de weg naar elkaar niet meer terug kunnen vinden.’

Nat Gras is een tekst van schrijfster en theatermaakster Nazmiye Oral en werd geschreven in de week voorafgaand aan 4 mei 2020. De week waarin we stilstaan bij vrijheid en verbondenheid in een tijd van sociale afstand. [kijktijd 7 minuten]

#TROOSTPOOL | Verhalen van Nu | Spuug

‘Verlangen is levensgevaarlijk in een tijd waarin liefkozingen een gezondheidsrisico zijn.’

Spuug is een tekst van schrijver Jibbe Willems, gebracht door actrice Jade Olieberg. [kijktijd 9 minuten]

VERWACHT

Verhalen van Nu (4) | woensdag 3 juni
Verhalen van Nu (5) | woensdag 10 juni
Verhalen van Nu (6) | woensdag 17 juni

Speciale dank aan: Wiel Coopmans, Jeroen Heinen, Hergen Verheul, Han Verweijen en Kees.

#TROOSTPOOL | De podcast

Programmamaker Jasper Hupkens neemt vanuit zijn thuiskantoor een serie podcasts op, waarin hij met makers praat over hun werk in tijden van sociale onthouding. Wat gebeurt er met makers wanneer dat wat eens zo gewoon was, ineens niet meer kan? Kunnen we nog theatermaken als we niet de vloer op mogen? En hoe vertaal je in deze tijd inspiratie naar verbeelding?

#TROOSTPOOL | De podcast | #1

In de eerste podcast gaat Jasper op zoek naar de verhalen achter de Verhalen van Nu; het theatrale initiatief van regisseur Charli Chung. Luister mee in een gesprek tussen hen over theatermaken in deze gekke tijd. Daarnaast heeft Jasper een boeiend gesprek met Nazmiye Oral over mens-zijn. Nazmiye schrijft het tweede deel uit de serie Verhalen van Nu dat maandag 4 mei online staat.

Luister hier de eerste aflevering op Spotify en iTunes.

#TROOSTPOOL | De podcast | #2

In de tweede aflevering van #TROOSTPOOL | De podcast spreekt Jasper met regisseur Timothy de Gilde en acteurs Keanu Visscher en Remy Meeuwsen vlák voor de première van DECAMERONE | 2020. Een uniek kijkje in de digitale coulissen van de live, online voorstelling. Hoe is het om een voorstelling met elkaar te maken en elkaar maar één keer in levenden lijve te zien? En hoe voelt dat; spelen voor een scherm en je publiek niet kunnen zien?

Luister hier de tweede aflevering op Spotify en iTunes.

Meer Oostpool luisteren? Ontmoet ons dan in Hôtel Oostpool.

De Rattenvanger | Een online hoorzitting

De voorstelling De Rattenvanger (regie Sarah Moeremans) ging na de aangekondigde maatregelen van het RIVM en de overheid, samen met alle andere podiumkunsten, de ijskast in. Zonder dat we het wisten, hadden we de laatste voorstelling al gespeeld. De Rattenvanger was echter nog niet uitgespeeld. Het sprookje is nog niet uit. Sterker nog, onze Rattenvanger bleek nog relevanter in tijden van corona en de verhoudingen tussen ouder en kind werden in tijden van thuisisolatie nog boeiender. En daarom is De Rattenvanger terug, in een unieke hoorzitting in drie delen. Voor iedereen die de voorstelling heeft moeten missen, voor iedereen die ouders heeft… of kinderen.

In De Rattenvanger staan een aantal partijen lijnrecht tegenover elkaar en proberen via de diplomatie een zaak op te lossen: ‘waar zijn de kinderen van Hamelen?’

Schrijver Joachim Robbrecht schreef het stuk uiteraard voor personages op de planken. Maar nu dat even niet kan, gaan de acteurs, elk vanuit hun eigen isolement, opnieuw de woordenstrijd met elkaar aangaan. Tune in en volg de zaak op de site van Toneelgroep Oostpool. In drie spannende afleveringen!

Deel 1 | kijktijd 30 minuten

Deel 2 | kijktijd 27 minuten

Deel 3 | kijktijd 19 minuten

* EXTRA *

De door Joachim Robbrecht geschreven tekst voor De Rattenvanger bestaat uit 3 aktes. Deze werden op het toneel afgewisseld door twee reflecterende beeldscènes. Zonder taal, gecomponeerd door Wessel Schrik. Speciaal voor deze online hoorzitting van De Rattenvanger zijn – als aanvulling op de verschillende aktes – de ingekorte geluidsfragmenten te beluisteren!

Met dank aan

Marti Arts, Gillis Biesheuvel, Lena Claassen, Wiel Coopmans, Ana Elsenberg, Aletta Frederiks, Joep van der Geest, Marinus Hondeveld, Jasper Hupkens, Madelon Kooijman, Sarah Moeremans, Maksim Feliks Milosavljec, Luna Petrovic, Sylvia Poorta, Daphne Richter, Joachim Robbrecht, Wessel Schrik en Louis van der Waal.

En natuurlijk de kinderen! Aletta Frederiks, Lena Claassen, Maksim Feliks Milosavljevic, Luna Petrovic, Ana Elsenberg en Marinus Hondeveld

DECAMERONE | 2020

Live theater! Kijk vanuit huis!

Ieder jaar maakt Oostpool onder leiding van een professionele regisseur een voorstelling met de derdejaars klas van ArtEZ Toneelschool in Arnhem. Voor het publiek dé manier om kennis te maken met het talent van de toekomst. Voor de jonge acteurs een uitgelezen kans om zich voor te stellen aan het publiek. En hoewel de deuren van Huis Oostpool op dicht bleven, maakte regisseur Timothy de Gilde samen met de lichting van dit jaar een voorstelling die op 13 mei aanstaande in première gaat: DECAMERONE | 2020

Toneelgroep Oostpool i.s.m. ArtEZ Toneelschool Arnhem | DECAMERONE | 2020

Een voorstelling die live te volgen is thuis. Het enige wat je nodig hebt is een laptop én een gratis toegangsbewijs voor de voorstelling. Wees er snel bij, dan zit je vooraan!

SPEELTIJDEN

Woensdag 13 mei | 18.30 uur | première
Donderdag 14 mei | 20.30 uur
Vrijdag 15 mei | 16.30 uur
Zaterdag 16 mei | 10.30 uur

Klik hier op de dag van je keuze om een gratis kaartje te reserveren!

Lees hier meer over de voorstelling!

Donderdag Verwonderdag

De theaters zijn dicht, maar dat betekent niet dat de theatersector ondertussen stil zit. Donderdag Verwonderdag is het collectieve initiatief van alle negen rijksgesubsidieerde toneelgezelschappen van Nederland én een groot aantal theaters. Wekelijks delen we gezamenlijk om 18:00 uur via Facebook de registratie van een voorstelling van één van de deelnemende gezelschappen. De voorstelling is tussen de 24 uur en een paar dagen zichtbaar. Op deze manier loodsen we je langs de tofste registraties van kwaliteitstheater. Wie er op de volgende donderdag aan de beurt is, blijft een verrassing. Hou onze socials in de gaten als je als eerste op de hoogte wilt zijn!

Met deze week: Opening Night // ITA >>> https://vimeo.com/404638307

VERWACHT
Donderdag 4 juni
Donderdag 11 juni

'Om te kunnen reflecteren op de tijd waarin we nu leven, moeten we mensen bij elkaar brengen, hun verhalen horen en delen.'

Marcus Azzini
Toneelgroep Oostpool | Marcus Azzini | Bas de Brouwer

Recensies

Sluiten